Afvallen als wielrenner

Wielrennen is een bekende duursport. Duursporten staan er om bekend dat ze geschikt zijn als methode om af te vallen. Dit komt voornamelijk doordat duursporten een groot uithoudingsvermogen vereisen. Daarnaast moet je in staat zijn om voor lange tijd een grote prestatie vol te houden. Dit in tegenstelling tot krachtsporten, waarbij voor korte tijd een zeer explosieve inspanning wordt vereist. Naast wielrennen, zijn ook langlaufen en het rennen van een marathon bekende duursporten.

Wielrennen

Als wielrenner zit je ook vaak periodes langer dan een uur op de fiets. Hierbij fiets je ook voor lange tijd op hoog tempo. Deze hoge prestatie dien je dan ook lang vol te kunnen houden. Een lang uithoudingsvermogen is dan ook van belang. Door de langdurige inspanning die wordt vereist moet er voldoende zuurstof in je bloed aanwezig zijn. Er wordt dan ook veel energie van je lichaam gevraagd tijdens het duursporten. wielrennen gezond

Voeding

Een goed doordacht dieet is dan ook van belang voor iedere wielrenner. Een dieet voor een duursporten bevat vaak veel koolhydraten. Dit komt omdat er tijdens het sporten voor lange tijd veel energie van je lichaam wordt gevraagd. Koolhydraatrijke product bevat deze energie. Ook wordt er veel vet verbrand tijdens het sporten. Hierdoor is het ook erg interessant om met een duursport te beginnen voor mensen die willen afvallen. Voeding die rijk is aan koolhydraten zijn producten als rijst, aardappels en pasta. Ook bonen en erwten bevatten veel koolhydraten.

Sporten

Om de training als wielrenner voor langere tijd vol te kunnen houden dien je ook tijdens de training goed te eten en te drinken. Zo kun je koolhydraatrijke producten meenemen tijdens de training. Denk hierbij aan een banaan of een koolhydraatrijke koek. Ook is het van belang om voldoende te drinken tijdens het trainen. Vaak zweet je langdurig tijdens de duursport. Hierdoor verlies je ook veel water wat je op die manier gelijk aan kunt vullen.
Na de training kun je er ook eens voor kiezen om het eten even uit te stellen. Dit is niet altijd even goed voor het herstel, daarom is dit niet een methode die je altijd moet hanteren. Echter kan het wel goed zijn om pas anderhalf of twee uur later wat te eten. Hierdoor spreek je voor langere tijd de reserves in je lichaam aan. Hierdoor verbrand je nog meer vet en energie dat zich in je lichaam bevindt. Hierna kun je weer een gezonde maaltijd nuttigen waardoor je lichaam zich weer kan herstellen.

Een andere methode om eens anders te trainen is om ’s ochtends nog voor het ontbijt te trainen. Na je slaap heb je al een lang aantal uren niets meer gegeten. Door ook je ontbijt nog even uit te stellen en gelijk te trainen spreek je de reserves aan die zich nog in je lichaam bevinden. Na het sporten kun je gelijk goed ontbijten om je lichaam weer aan het werk te zetten.

Intensiteit

Als je net begint als wielrenner en voornamelijk gewicht wilt verliezen is het van belang om een gebalanceerd trainingsschema te volgen. Hierbij bouw je de duur en intensiteit van de trainingen gedurende een bepaalde periode op. Hierdoor vergroot je per training je uithoudingsvermogen zodat je geleidelijk aan een groot uithoudingsvermogen opbouwt. Daarnaast voorkom je ook overbelasting door niet gelijk te lang en te vaak te trainen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *